Treinverkeer in Duitsland hervat na landelijke GSM-R-storing

ICE-trein en Berlijnse S-Bahn rijden over de Stadtbahn in het centrum van Berlijn.
ICE en S-Bahn op de Berlijnse Stadtbahn in het centrum van Berlijn. © Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

Na urenlange problemen op het Duitse spoor is het treinverkeer woensdagmorgen weer op gang gekomen. Volgens Deutsche Bahn is de storing in het digitale spoorwegcommunicatiesysteem GSM-R verholpen. Reizigers moeten echter nog rekening houden met vertragingen en uitvallende treinen.

De landelijke storing begon dinsdagavond rond 22.30 uur. Uit veiligheidsoverwegingen werd het treinverkeer in heel Duitsland stilgelegd. Niet alleen Deutsche Bahn werd getroffen, maar ook regionale vervoerders en S-Bahn-netwerken.

Noodsysteem bracht treinverkeer weer op gang

Volgens Deutsche Bahn konden IT-specialisten de storing in de nacht verhelpen. Rond 00.50 uur meldde het spoorbedrijf dat het treinverkeer stap voor stap weer werd hervat. Woensdagochtend liet Deutsche Bahn weten dat de dienstregeling grotendeels weer normaal verloopt, al zijn er nog verstoringen mogelijk.

Bestuursvoorzitter Evelyn Palla verklaarde tegenover Bild dat de situatie met behulp van een noodsysteem kon worden gestabiliseerd.

“Daardoor rijden nu alle treinen weer”, aldus Palla. Over de oorzaak van de storing kon zij nog geen duidelijkheid geven. Volgens haar moet die de komende tijd nader worden onderzocht.

Cruciaal communicatiesysteem viel uit

De storing trof het digitale communicatiesysteem GSM-R. Dit systeem vormt een essentieel communicatiemiddel tussen machinisten en verkeersleiders.

Wanneer deze verbinding grootschalig uitvalt of niet betrouwbaar beschikbaar is, kan het treinverkeer om veiligheidsredenen niet normaal doorgaan. Daarom besloot Deutsche Bahn dinsdagavond alle treinen voorlopig op stations te laten wachten.

GSM-R wordt niet alleen in Duitsland gebruikt, maar ook in andere Europese landen, waaronder Nederland.

Ook S-Bahn-verkeer komt weer op gang

De gevolgen waren dinsdagavond ook merkbaar in Berlijn. Alle S-Bahn-lijnen werden stilgelegd nadat het communicatiesysteem uitviel.

Woensdagochtend reden de eerste treinen op de Ringbahn weer volgens dienstregeling. De Berlijnse S-Bahn waarschuwde wel dat reizigers nog rekening moeten houden met vertragingen en incidentele treinuitval.

Lange nacht voor gestrande reizigers

Tijdens de storing ontstonden op veel stations lange wachtrijen bij servicebalies van Deutsche Bahn. Het spoorbedrijf stelde taxi- en hotelvouchers beschikbaar voor gestrande reizigers. Waar mogelijk werden ook stilstaande treinen gebruikt als tijdelijke opvanglocatie.

Voor veel reizigers kwam de storing op een ongelukkig moment. Vooral in de avond- en nachturen werden duizenden treinreizen onderbroken.

Vragen over oorzaak en kwetsbaarheid

De storing leidde inmiddels tot kritiek vanuit de particuliere goederenvervoerders. Hun brancheorganisatie pleit voor een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaak van het incident.

Volgens de vereniging had de storing grote gevolgen voor het goederenvervoer, dat juist in de nachtelijke uren een groot deel van zijn ritten uitvoert.

De precieze oorzaak van de uitval van GSM-R is woensdagmorgen nog niet bekendgemaakt.